Hvordan fungerer refusjon systemet?
Hva kan du få refusjon for?
Hovedregelen i Norge er at de fleste må betale for tannbehandlingen sin. I henhold til folketrygdlovens §5-6 kan imidlertid en rekke pasientgrupper få refusjon for tannbehandlingen, uavhengig av om den utføres i Norge eller i et EU/EØS-land. Nedenfor kan du se hvilke grupper dette gjelder:
- Sjelden medisinsk tilstand
- Leppe-kjeve-ganespalte
- Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller hoderegionen for øvrig
- Infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander
- Sykdommer og anomalier i munn og kjeve
- Periodontitt
- Tannutviklingsforstyrrelser
- Bittanomalier
- Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon
- Hyposalivasjon
- Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer
- Tannskade ved godkjent yrkesskade
- Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade
- Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne
- Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven
Periodontitt: en av mange grunner til å få refusjon
En av mange anledninger til å få tilbake pengene for tannbehandling utført i EU-landet Ungarn, er behandling av tannkjøttsykdommen marginal periodontitt.
Du kan bare få refusjon én gang per tapt tann på grunn av periodontitt.
Nødvendig kompetanse for tannleger som behandler
I Norge gjelder særskilte kompetansekrav til tannleger, spesielt når du får utført behandlinger man kan få stønad til, behandlinger som for eksempel implantatbasert protetikk og implantatkirurgi, rotfylling, osv. Det stilles samme krav til tannlegen i EU og EØS-land, dette betyr at tannlegen skal være i stand til å gi en bekreftelse på at han eller hun er en autorisert tannlege.
Dokumentasjon fra norsk tannlege
Jo mer du har av dokumentasjon fra tannbehandlingen, jo bedre er det. Dokumentasjon på diagnose av periodontitt av en norsk tannlege, og en behandlingsplan med priser, kan for eksempel være uvurderlig. Du blir bedt om å legge ved slik dokumentasjon i din søknad til HELFO.
Hvordan du kan søke refusjon
Vi kan reglene og prosedyrene, og vi har informasjonen du trenger for å søke refusjon. Vi bidrar gjerne med å forklare prosessen — vi har eget personale som hjelper deg spesielt med dine refusjon spørsmål.
Prosedyre for søknad
Klinikken gjør dette: Klinikken gjør dette: (Tannlege Krav om refusjon – Pasient Krav om refusjon – Refusjon Helfo)
- Søknadsskjemaet fylles ut av tannlegen. Hvis mer enn én tannlege har behandlet deg, må hver tannlege fylle ut skjemaet selv om hele behandlingen utføres ved samme klinikk. Vi vil ordne dette for deg, men det er alltid godt at du er godt informert.
- Vi sender med røntgenbildene.
- Du vil få en behandlingsjournal.
- Gipsavstøpninger kun hvis dette er nødvendig.
- Behandlingsplan som du får fra begynnelsen.
Søknadsskjema som du må fylle ut (Tannlege Krav om refusjon – Pasient Krav om refusjon – Refusjon Helfo)
- Fyll inn søknadskjema
- Du trenger alle originalkvitteringer fra behandlingen
- Hvis du betaler med kontanter, vil du også få en kvittering i resepsjonen.
- Du får dokumentasjon fra tannlegen
Du må søke innen 6 måneder og du må sende alle originale dokumenter etter avsluttet behandling til:
HELFO PO Box 2 415
3104 Tønsberg
HELFO- kontakt:
- E-post : [email protected]
- Veiledning servicetelefon for privatpersoner: 815 70 030
Du mottar normalt svar etter ca 8-12 uker, der du får opplyst hvor mye du eventuelt får og når du får det.